Hela Sverige Bakar

Här är tårtorna som jag bakade inför castingen

Jag har nog aldrig missat ett avsnitt av Hela Sverige Bakar, och har vid flera tillfällen funderat på om jag skulle söka till programmet. Men varje gång jag funderat så har jag slagit bort tanken eftersom det verkar vara så svårt... och jag bakar aldrig utan recept...

Men så bestämde jag mig iaf för att söka, jag menar vad är chansen att man kommer med...?

Jag spelade in en video där jag presenterade mig, och insåg att det var betydligt svårare än vad jag trodde. Att stå framför en kamera och berätta om mig själv, berätta mina styrkor m m kom definitvt inte naturligt.

När sedan filmen var inskickad så var det ju bara att invänta svar från produktionen ifall man gått vidare. Jag blev uppringd och fick frågan om jag var intresserad att vara med, och om jag var det så skulle jag om två dagar visa upp något som representerade min bakning.

Jag bakade såklart en tårta, och det blev en antigravitycake med smak av choklad, och den garnerades med m&m. Producenten tackade för sig och sa att dom inom kort skulle återkomma om jag gått vidare.

För slutcastingen ville dom att man skulle baka något som jäst och något som gick att skära i, så jag bakade återigen en tårta och bakade karlsbadersnurror. Kravet för tårtan var att om man skulle täcka den så fick man inte använda sugerpaste. Jag hade direkt bestämt att jag skulle göra en Harry Potter bok som tårta, jag hade gjort den en gång tidigare och det var många som tyckte att den var häftig.

Efter att fått presentera bakverken via videosamtal med juryn så var det bara att invänta svar på om man kommit med.

Jag kom med som första reserv, och ett par dagar senare så var jag färdig för att vara med.

Eftersom vi var sponsrade av Ankarsrum så fick alla deltagare en varsin maskin att träna på så att vi skulle kunna koncentrera oss på bakningen i tältet.

Dom kommande veckorna handlade bara om en sak... BAKA och skriva recept...

Förberedelser inför tävlingen

För den som inte riktigt har koll på tävlingen, så innehåller varje program av Hela Sverige Bakar 2 st utmaningar/tävlingar per program. Dels paradbaket där du får personlig frihet att utmärka dig, och sätta din egen touch på bakverket (under vissa givna kriterier, se nedan). Samt den tekniska utmaningen där alla ska göra samma sak efter recept framtagna av Johan och Elisabeth. Dock kan recepten variera från att man bara får en lista med ingredienser, till att det faktiskt står hur du ska göra... men att man utelämnat vissa viktiga saker som t ex temperaturen på ugnen.

Inför tävlingen fick vi veta vilka teman som det skulle vara i varje program, t ex så var det första temat "Fest och hyllning". Själva utmaningen var att skapa en Prinsesstårta 2.0, så man skulle uppgradera den vanliga prinsesstårtan och sätta en egen prägel på den. Det beskrevs såhär: Låt din inre kunglighet ta över rummet med en tårta som speglar din unika person.

Kriterierna för tävlingen var:
• Vaniljkräm
• Sylt
• Gör valfri marsipanfigur och dekoration som speglar din personlighet
• Tårtans utseende måste gå att motivera och är väldigt avgörande
• 2 timmar 30 minuter

När man bestämt sig för vad man tänkt baka så skrev man ner receptet i ett dokument och skickade in det till produktionen. Om produktionen tyckte att det inte följde riktlinjerna fick man göra om och skicka in nytt recept.

Från det att man fått recepten så hade man ca 2 veckor på sid att lämna in dom första 6 recepten, och sedan ytterligare 2 veckor för dom resterande 6 recepten. Min plan var från början att hinna provbaka alla recept och ta tid men efter dom första 5 recepten insåg jag att det skulle jag aldrig hinna. Så här gällde det att ha någon slags koll på hur lång tid det "borde" ta att baka saker.

Dock så kunde kriterierna för bakverken ändras lite efter att deltagare hört av sig och ifrågasatt vissa kriterier. T ex vecka 3 var från början: Bygg ditt hus, Skapa ditt hus som ett bakverk och placera det på Kakvägen. Det skulle vara 30 cm högt och allt skulle vara ätbart.

Men det skrevs om till att man "bara" skulle göra ett hus och låta fantasin sätta gränserna.

Årets 12 paradbak var:

Hidden Cake

Dessert

Jubileumstårta.

Så hur sammanfattar man tävlingen:

Paradbak:
• Deltagare får skriva egna recept och "träna" på dom i förväg.
• Recepten får man tillbaka på tävlingen, men dom får inte synas i bild. Så man kan t ex ha dom i en kökslåda.

Tekniska baket:
• Deltagarna vet inte vad det är förrän tävlingen börjar.
• Deltagarna får ett recept som kan innehålla väldigt lite information, eller lite mer information. Men aldrig ett komplett recept.
• Eftersom du inte vet vad du ska göra så är det svårt att träna på i förväg.

En tävlingsdag kan se ut såhär:

• Frukost 07.00
Transport till Taxinge 07.45
• Synkar - Små intervjuer som klipps in i programmet. T ex det klippet där jag säger att jag fått "Hjärnsläpp"
Paradbak
• Synkar
• Lunch
Bedömning av paradbak
Tekniskt bak
• Synkar
Bedömning
Stjärnbagarutnämning - och någon kan få åka hem
Transport tillbaka till hotellet
• Middag
• Egen tid

Dag 1 - 14 maj

En galet nervös och förväntansfull deltagare hade haft svårt att sova på natten, och hade VÄLDIGT svårt att hålla sig från att åka lite tidigare ut till Taxinge, så jag blev liiiiite tidig... typ 60-90 min tidig.

Så när jag smög omkring och kollade på inspelningsplatsen så blev jag stoppad av vår deltagaransvarige Emma-Lina, som skickade ut mig till Hotellet för att checka in, så att jag inte skulle råka se något som jag inte fick se...

När jag kom tillbaka till Taxinge så var fler deltagare på plats och vi samlades inne i ena ladan för att göra det första Coronatestet. Det var galet nervös stämning i ladan, och alla fick testa sig en och en för att se om man kunde få fortsätta resan tillsammans med resten av gänget.

När alla var godkända och redo så fick vi gå ner och kolla på tältet, och jäklar vad stort det var, många kameror, hyllor, bänkar och lampor!!!

Dag 1 handlade mest om att få se miljön, gå igenom alla lådor runt om i tältet, och försöka memorera vart alla redskap fanns. Samt att testa utrustningen, pilla på dom läskiga ugnarna och träffa Ankarsrum som var där för att visa oss hur alla tillbehör till assistenterna. Men framför allt att få träffa all nya vännerna i gänget.

Dag 2 - 15 maj

Tävlingsdag 1:
Kallt - Kallare - Tältet

Jag var nog inte ensam om att ha haft svårt att sova under natten, tankarna snurrade rejält när man gick och la sig, och dom fortsatte att snurra en bra stund in på natten.

Vid frukosten satt vi och pratade om gårdagen och vad vi trodde skulle hända under dagen.

Vi bodde på Vidbynäs gård som ligger i Nykvarn. Vi hade två stycken minibussar som skulle köra oss mellan Nykvarn och Taxinge, men pga en miss i bokningen så var bara den ena bussen en automat, vilket gjorde att den personen som skulle köra den ena bussen inte fick köra.

Eftersom jag är uppvuxen i Nykvarn och hittar nästan överallt runt orten, så tog jag på mig att köra den andra bussen.

Dom flesta av oss hade träffat Johan Östling innan tävlingen, eftersom det var han som gjorde våra porträtt. Så han hade förvarnat oss om att trots att vi skulle klä oss somrigt, så skulle vi tänka på att det skulle vara kallt i tältet... Men att det skulle vara så kallt hade nog ingen räknat med!!!

På våran sida av kameran var det sommar och somrigt klädda deltagare, på andra sidan kameran var det vinter. Produktionen hade mössor och varma dunjackor på sig och kommenterade att det här var nog kallaste omgången hittills.

Det är bara att inse att den som kom på att programmet skulle spelas in i ett tält, istället för en tempererad studio måste ha hatat att baka och varit en sadist... ;)

När tävlingen startade så hade man inte tid att frysa, all fokus gick åt till hitta redskap baka och försöka tänka bort att man stundtals hade en kamera i ansiktet.

För min del så gick paradbaket bra, allt flöt på och mina bottnar blev luftiga och härliga. I mitt recept så hade jag från början uteslutit sylten och ersatt den med färska bär, för det hade jag sett i en tidigare säsong att Johan och Birgitta uppskattade mer än sylt. Men några veckor innan tävlingen så fick jag veta att jag måste ha en sylt i tårtan. Så tur nog hade jag hunnit att koka och smaka på sylten innan tävlingen. Under tävlingen kom Tina, Elisabeth och Johan fram till mig och undrade varför jag inte följt anvisningarna, och varför jag inte ville ha sylt i tårtan. Men när jag påpekade att det faktiskt var Johan och Birgitta som sagt att det var godare utan, så fick jag veta att det inte var fel, men att jag skulle följa anvisningarna bättre i fortsättningen.

Allt flöt på ända tills jag skulle täcka tårtan, för marsipanen ville inte göra som jag ville, den sprack, den veckade sig och var rent allmänt inte på min sida. Tiden som bara försvann i tältet hade rasat iväg och nu gällde det att få klart tårtan.

När tävlingen var över så var det inte bara tiden som var slut, jag var helt dränerad på energi.

Den som haft störst problem var Beate, som satt ribban så högt att det var helt galet. Hade hon fått ihop sin tårta på utsatt tid under perfekt förhållanden, så hade vi andra kunnat åka hem direkt... för jäklar vilken häftig tårta hon hade tänkt att göra!!!
Dock gjorde kylan att hon inte hade en minsta chans att temperera chokladen som var en stor del av tårtan, och allt slutade i kalabalik.
Om du vill se hennes mästerverk så finns den på hennes instagram.

Snabbast av alla var såklart gruppens energiknippe Marlene, när det var ca 15 min kvar av tävlingen vände jag mig åt sidan för att se Marlene och Johan stå och dricka kaffe... hahaha vilken syn!!!